Uitgangspunten tarievenbeleid
Het streven is om tot 100% kostendekkendheid voor alle leges en heffingen te komen. Dit met uitzondering van de lijkbezorgingsrechten en marktgelden, waarbij de raad heeft aangegeven niet te streven naar 100% kostendekkendheid. Het uitgangspunt voor de overige heffingen is dat deze trendmatig worden opgehoogd.
Afvalstoffenheffing | Begroting 2024 |
---|---|
Opbrengsten | 2.147 |
Onttrekking voorziening | 130 |
Uitgaven | 1.657 |
Storting voorziening | - |
BTW | 292 |
Toegerekende overhead | 319 |
Dekkingspercentage | 100% |
Voor de afvalstoffenheffing hanteert de gemeente het uitgangspunt van 100% kostendekkendheid. De totale baten van de afvalstoffenheffing dekken de kosten inclusief de toegerekende kosten voor overhead en BTW. De overheadkosten worden toegerekend op basis van een percentage (de totale lasten van de overhead delen door de totale lasten van de begroting) over de directe kosten.
Rioolheffing | Begroting 2024 |
---|---|
Opbrengsten | 1.366 |
Onttrekking voorziening | 352 |
Uitgaven | 1.252 |
Storting voorziening | - |
BTW | 231 |
Toegerekende overhead | 241 |
Dekkingspercentage | 100% |
Voor de rioolheffing hanteert de gemeente het uitgangspunt van 100% kostendekkendheid. De totale baten rioolrecht dekken de kosten inclusief de toegerekende kosten voor overhead en BTW. De overheadkosten worden toegerekend op basis van een percentage (de totale lasten van de overhead delen door de totale lasten van de begroting) over de directe kosten.
Net zoals vorig jaar is er voor gekozen om de inkomsten rioolheffing alleen te indexeren. Dit betekent dat een onttrekking van € 352K uit de voorziening riolering noodzakelijk is ter dekking van de te verwachten kosten. Er is gekozen voor deze werkwijze omdat in 2024 een nieuw ‘water en rioleringsplan’ wordt opgesteld. De verwachting is dat uitgaande van een 100% kostendekkendheid de rioolheffing de komende jaren fors gaat stijgen. De hoogte van de toekomstige hogere kosten zijn echter afhankelijk van de keuzes die in het ‘water en rioleringsplan’ worden gemaakt.
Lijkbezorgingsrechten | Begroting 2024 |
---|---|
Opbrengsten | 153 |
Onttrekking voorziening | - |
Uitgaven | 166 |
Storting voorziening | 2 |
Toegerekende overhead | 32 |
Dekkingspercentage | 77% |
De lijkbezorgingsrechten is één van de heffingen waarvan de raad aangeeft dat hier het principe van 100% kostendekkendheid niet gehanteerd wordt. De overheadkosten worden toegerekend op basis van een percentage (de totale lasten van de overhead delen door de totale lasten van de begroting) over de directe kosten.
Leges algemene dienstverlening | Begroting 2024 |
---|---|
Opbrengsten | 266 |
Uitgaven | 938 |
Toegerekende overhead | 181 |
Dekkingspercentage | 24% |
De lasten die in de begroting worden gepresenteerd onder taakveld 8.1 Ruimtelijke ordening en 8.3 Wonen en bouwen worden voor 99% toegerekend aan de leges dienstverlening vallend onder de fysieke leef-/ omgevingsvergunning. De dienstverlening heeft betrekking op de omgevingsvergunningen. De overheadkosten worden toegerekend op basis van een percentage (de totale lasten van de overhead delen door de totale lasten van de begroting) over de directe kosten.
Dienstverlening vallend onder de fysieke leef-/omgevingsvergunning | Begroting 2024 |
---|---|
Opbrengsten | 273 |
Uitgaven | 702 |
Toegerekende overhead | 135 |
Dekkingspercentage | 33% |
De lasten die in de begroting worden gepresenteerd onder taakveld 8.1 Ruimtelijke ordening en 8.3 Wonen en bouwen worden voor 1% toegerekend aan de leges dienstverlening vallend onder de Europese dienstenrichtlijn. De dienstverlening heeft betrekking op vergunningen voor de drank- en horecawet, evenementen e.d.
De overheadkosten worden toegerekend op basis van een percentage (de totale lasten van de overhead delen door de totale lasten van de begroting) over de directe kosten.
Dienstverlening vallend onder de Europese dienstenrichtlijn | Begroting 2024 |
---|---|
Opbrengsten | 3 |
Uitgaven | 7 |
Toegerekende overhead | 1 |
Dekkingspercentage | 38% |