Portefeuillehouder
Burgemeester L. de Lange
Wethouder J. van Boeijen (Participatie)
Missie
Binnen het bestuurlijk stelsel vervullen de gemeenteraad en het college van Burgemeester en Wethouders hun rol en werken continu aan een optimaal woon- en leefklimaat van onze inwoners. Waarin de gemeente duidelijk en transparant moet zijn naar de samenleving in Landsmeer over de resultaten die we willen én kunnen bereiken.
Het programma Algemeen Bestuur gaat over het samenspel tussen de gemeente, inwoners, maatschappelijke organisaties, verenigingen, ondernemers en al onze vrijwilligers. Binnen dit programma vallen de thema's bestuurlijke toekomst, bewonersparticipatie, dienstverlening, communicatie en (regionale) samenwerking.
In Landsmeer geven we onze doelen samen met inwoners, maatschappelijke organisaties, verenigingsleven, ondernemers en vrijwilligers vorm. We scheppen hier richtlijnen en kaders voor die duidelijkheid en comfort scheppen aan de samenlevingspartners, bestuurders en het ambtelijk apparaat. Participatie kan zo nog meer in het DNA van de organisatie komen. Zo krijgen initiatieven vanuit de samenleving meer kans.
Voor de bestuurlijke toekomst van Landsmeer staat draagvlak onder inwoners, uitvoerbaarheid van het besluit en participatie centraal. De eigenheid van Landsmeer en bereikbare, laagdrempelige dienstverlening aan inwoners zijn belangrijke voorwaarden. Onze bestuurlijke toekomst is sterk afhankelijk van regionale ontwikkelingen die op de voet worden gevolgd en waar nodig het debat over zal zijn in de gemeenteraad. Tot die tijd blijft het raadsbesluit uit 2019 het uitgangspunt.
De fysieke en sociale opgaven van onze gemeente zijn verbonden in de regio en daar liggen ook kansen. Als kleine gemeente hebben we daarom onze samenwerkingspartners in de regio Zaanstreek-Waterland en de Metropoolregio hard nodig. We werken daarom constructief samen en benutten kennis en kunde van onze partners en buren.
In Landsmeer gaat er veel goed en er is gelijktijdig ruimte voor verbetering en ontwikkeling. De dienstverlening en communicatie naar onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties moet op orde, laagdrempelig en bereikbaar zijn. De dienstverlening, communicatie en bedrijfsvoering staan onder druk, het college brengt de uitvoeringskracht (en kwetsbaarheden) in beeld en komt in het eerste kwartaal van 2024 daarover met een rapportage naar de gemeenteraad.