Wat mag het kosten?
Bedragen * € 1.000 | Rekening | Begroting | begroting voor | Mutatie | Begroting | Meerjarenraming | |||
Financiën | 2022 | 2023 | 2024 | 2024 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
5.01 | Overhead | -5.802 | -5.279 | -5.501 | 21 | -5.481 | -5.688 | -5.911 | -5.956 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5.02 | Algemene uitkering | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5.03 | Onroerende-zaakbelastingen | -130 | -138 | -139 | -1 | -140 | -141 | -142 | -142 |
5.04 | Overige belastingen | -8 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5.05 | Overige uitgaven en inkomsten | -49 | -280 | -208 | -427 | -635 | -337 | -446 | -583 |
5.06 | Treasury | -2 | -45 | -45 | -2 | -47 | -48 | -48 | -48 |
Totaal lasten | -5.991 | -5.742 | -5.893 | -409 | -6.303 | -6.212 | -6.547 | -6.729 | |
5.01 | Overhead | 47 | 36 | 36 | 0 | 36 | 36 | 36 | 36 |
5.02 | Algemene uitkering | 19.029 | 18.044 | 20.009 | 531 | 20.540 | 21.737 | 20.702 | 21.545 |
5.03 | Onroerende-zaakbelastingen | 3.157 | 3.255 | 3.356 | 184 | 3.541 | 3.689 | 3.830 | 3.978 |
5.04 | Overige belastingen | 25 | 106 | 107 | 1 | 108 | 110 | 111 | 111 |
5.05 | Overige uitgaven en inkomsten | 383 | 31 | 31 | 0 | 31 | 31 | 31 | 31 |
5.06 | Treasury | 163 | 97 | 97 | 291 | 388 | 369 | 353 | 322 |
Totaal baten | 22.804 | 21.570 | 23.637 | 1.007 | 24.644 | 25.973 | 25.063 | 26.023 | |
Saldo | 16.813 | 15.828 | 17.743 | 598 | 18.341 | 19.761 | 18.517 | 19.294 | |
Toevoeging reserves | -90 | 0 | 0 | 107 | 107 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 405 | 515 | 7 | 0 | 7 | 7 | 72 | 72 | |
Saldo reserves | 315 | 515 | 7 | 107 | 114 | 7 | 72 | 72 | |
Saldo na mutaties reserves | 17.129 | 16.342 | 17.751 | 704 | 18.455 | 19.768 | 18.589 | 19.366 |
Bedragen * € 1.000
Omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
5.01 Overhead | ||||
Autonome ontwikkelingen | ||||
-Actualisatie kapitaallasten begroting 2024-2027 | -30 | -27 | -26 | 7 |
-Actualisatie kapitaallasten MIP 2024-2027 | 0 | -3 | -62 | -6 |
-Actualisatie formatiebegroting 2024-2027 | -155 | -134 | -225 | -317 |
Totaal | -185 | -165 | -313 | -316 |
Bestaand beleid | ||||
-Correctie reis- en thuiswerkvergoeding | 80 | 80 | 80 | 80 |
-Correctie Personeelsbegroting ivm nw CAO (PPN 2024) | 200 | 200 | 200 | 200 |
-Vrijval bestemmingsreserve kapitaallasten | 107 | 0 | 0 | 0 |
Totaal | 387 | 280 | 280 | 280 |
Indexering | ||||
-Indexering 'Prijzen netto materiële consumptie ' | -75 | -118 | -162 | -204 |
Totaal | -75 | -118 | -162 | -204 |
5.02 Algemene uitkering | ||||
Bestaand beleid | ||||
-Bruto effect Septembercirculaire 2023 | 531 | 487 | 419 | 724 |
-Meerjarig stelpost septembercirculaire 2023 (Stelpost jeugdzorg) | 0 | 200 | 317 | 287 |
Totaal | 531 | 687 | 736 | 1.011 |
5.03 Onroerende-zaakbelastingen | ||||
Autonome ontwikkelingen | ||||
-Actualisatie formatiebegroting 2024-2027 | -1 | -1 | -2 | -3 |
Totaal | -1 | -1 | -2 | -3 |
Bestaand beleid | ||||
-Indexering OZB | 184 | 234 | 374 | 522 |
Totaal | 184 | 234 | 374 | 522 |
5.04 Overige belastingen | ||||
Indexering | ||||
-Indexering leges | 1 | 2 | 3 | 4 |
Totaal | 1 | 2 | 3 | 4 |
5.05 Overige uitgaven en inkomsten | ||||
Autonome ontwikkelingen | ||||
-Actualisatie kapitaallasten begroting 2024-2027 | -2 | -2 | -2 | -2 |
-Actualisatie formatiebegroting 2024-2027 | -2 | -2 | -3 | -4 |
Totaal | -4 | -3 | -5 | -6 |
Bestaand beleid | ||||
-Volkshuisvesting | 12 | 12 | 12 | 12 |
-Advisering door derden | 0 | 43 | 43 | 43 |
-Bijdrage bureau toerisme | 0 | 5 | 5 | 5 |
-Ophoging budget St. Link Jongerenwerk | 0 | 18 | 18 | 18 |
-Ophoging budget ODIJmond | 0 | 105 | 115 | 125 |
-Indexering OZB | -184 | -234 | -374 | -522 |
Totaal | -172 | -52 | -182 | -320 |
Indexering | ||||
-Indexering 'Prijzen netto materiële consumptie ' | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal | 0 | 0 | 0 | 0 |
5.06 Treasury | ||||
Autonome ontwikkelingen | ||||
-Actualisatie kapitaallasten begroting 2024-2027 | 289 | 270 | 254 | 223 |
Totaal | 289 | 270 | 254 | 223 |
Indexering | ||||
-Indexering 'Prijzen netto materiële consumptie ' | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal | 955 | 1.134 | 984 | 1.190 |
5.01 | Overhead |
---|---|
Autonome ontwikkelingen |
Actualisatie kapitaallasten begroting 2024-2027
De post wordt uitgelegd in de Leeswijzer van deze begroting.
Actualisatie kapitaallasten MIP 2024-2027
De post wordt uitgelegd in de Leeswijzer van deze begroting.
Actualisatie formatiebegroting 2024-2027
De post wordt uitgelegd in de Leeswijzer van deze begroting.
Bestaand beleid |
---|
Correctie reis- en thuiswerkvergoeding
In de begroting van 2023 is rekening gehouden met de mogelijke reis- en thuiswerkvergoeding, omdat de CAO onderhandelingen toen nog liepen. Deze post is toen structureel opgevoerd. Inmiddels is de doorwerking van de CAO 2023 op dit punt meegenomen in de personeelsbegroting, oftwel in de actualisatie formatiebegroting 2024-2027. Daarom kunnen de eerder structureel opgevoerde kosten uit de begroting 2023 (80K structureel vanaf 2024) tegen geboekt worden. Dit bedrag komt daarmee ten gunste van het begrotingssaldo.
Correctie Personeelsbegroting ivm nw CAO (PPN 2024)
In de perspectiefnota 2024 is rekening gehouden met de CAO verhoging van de salarislasten en aldaar was een bedrag van € 200K structureel opgenomen. In deze begroting is deze doorwerking opgenomen in de Actualisatie formatiebegroting 2024-2027. Dit betekent wel dat de eerder opgevoerde posten in de perspectiefnota 2024 nu moeten worden tegen geboekt zodat deze niet 2 keer ten laste van het begrotingssaldo worden gebracht.
Vrijval bestemmingsreserve kapitaallasten
In eerder doorgevoerde bezuinigingen heeft uw raad gekozen voor een (tijdelijke) kapitaallastenlimiet. In deze begroting wordt uitgelegd dat deze kapitaallastenlimiet niet meer te hanteren is. Daarmee is de toentertijd ingestelde bestemmingsreserve kapitaallasten ook niet meer nodig en valt deze vrij.
Indexering |
---|
Indexering 'Prijzen netto materiële consumptie '
Dit betreft een indexering op budgetten, uitleg in de leeswijzer.
5.02 | Algemene uitkering |
---|---|
Bestaand beleid |
Bruto effect Septembercirculaire 2023
Deze post betreft de bruto verhoging van de algemene uitkering naar aanleiding van de septembercirculaire 2023. De post bevat dus niet de budgetclaims die gelegd worden naar aanleiding van de september circulaire. De budgetclaims vind u terug in het Sociaal Domein en Algemeen Bestuur.
Meerjarig stelpost septembercirculaire 2023 (Stelpost jeugdzorg)
In de meicirculaire zijn voor de jaren 2024 en 2025 al de volgende extra middelen voor jeugdzorg beschikbaar gesteld. Voor 2024 € 563.663 en voor 2025 € 351.838. Op basis van bovenstaande staan de provinciaal toezichthouders toe om voor de jaren 2026 en 2027 een stelpost (baat) op te nemen. Gebaseerd op een landelijk beschikbaar bedrag in 2026 van € 284 miljoen en in 2027 van € 211 miljoen. Daarnaast mogen de gemeente op de geraamde uitgaven een bedrag in mindering brengen als gevolg van door het Rijk aangekondigde maatregelen die voor gemeenten tot kostenbesparingen op jeugdzorg moeten leiden. Dit is gebaseerd op een landelijk bedrag van € 500 miljoen. Voor de gemeente Landsmeer komt dit neer op de volgende bedragen die als stelpost in de begroting 2024-2027 mogen worden opgenomen.
5.03 | Onroerende-zaakbelastingen |
---|---|
Autonome ontwikkelingen |
Actualisatie formatiebegroting 2024-2027
De post wordt uitgelegd in de Leeswijzer van deze begroting.
Bestaand beleid |
---|
Indexering OZB
Conform vastgesteld beleid in de begroting 2022 vindt er elk jaar een nacalculatie plaats op de indexering van de OZB. De uitleg over de systematiek van indexering vindt u terug in de paragraaf Bedrijfsvoering onder "overige ontwikkelingen". De financiële gevolgen van deze nacalculatie en indexering op de OZB, wordt in de stelpost loon- en prijsstijgingen gestort. In de paragraaf Financiën treft u de indexatie van de OZB aan, alsmede de storting in de stelpost loon- en prijsstijgingen. De omschrijving van de post is hetzelfde, maar de indexatie heeft een positief bedrag en de storting in stelpost (omschrijving is ook "indexering OZB") laat een negatief bedrag zien (de storting in de stelpost).
5.04 | Overige belastingen |
---|---|
Indexering |
Indexering leges
De opbrengsten van de leges zijn geïndexeerd, teneinde de indexatie aan de kostenkant te kunnen dekken.
5.05 | Overige uitgaven en inkomsten |
---|---|
Administratieve wijzigingen |
Bijdrage Veiligheidsregio Z-W
Betreft het afboeken van inzet stelpost ingezet tijdens de perspectiefnota 2024
GGD 3.0 Impuls bedrijfsvoering
Betreft het afboeken van inzet stelpost ingezet tijdens de perspectiefnota 2024
Autonome ontwikkelingen |
---|
Actualisatie kapitaallasten begroting 2024-2027
De post wordt uitgelegd in de Leeswijzer van deze begroting.
Actualisatie formatiebegroting 2024-2027
De post wordt uitgelegd in de Leeswijzer van deze begroting.
Bestaand beleid |
---|
Volkshuisvesting
Dit budget is bedoeld om te voldoen aan de vraag voor sociaal medische urgentie bij Volkshuisvesting. Dit is uitbesteed aan de gemeente Zaanstad, waarbij de verwachting is dat deze kosten gaan stijgen. Dit is gelegen in een combinatie van een stijging van de salariskosten, en een stijging van het aantal aanvragen. Daarom dient dit budget structureel verhoogd te worden voor de komende jaren. Voor dit budget wordt structureel de post loon- en prijsstijgingen ingezet om de stijging te kunnen opvangen. In het programma Financiën treft u onder de gelijke benaming de dekking aan.
Advisering door derden
De afgelopen jaren is dit budget niet bijgesteld. Dit budget is ter dekking voor de kosten van de inhuur van de secretaris bezwaarschriftencommissie, en voor overig inhuur t.b.v. advies voor het college. Structureel is hier een overschrijding zichtbaar, die niet meer te compenseren is binnen het programma. We willen het budget ophogen naar wat er werkelijk op uitgegeven wordt en dat er ruimte is om het college in staat te brengen om advisering in te kunnen huren. Voor dit budget wordt vanaf 2025 structureel de post loon- en prijsstijgingen ingezet om de stijging te kunnen opvangen. In het programma Financiën treft u onder de gelijke benaming (Ophogen budget openbaar groen) de dekking aan, welke wordt geput uit de Stelpost loon- en prijsstijgingen.
Bijdrage bureau toerisme
Momenteel wordt er onderzoek gedaan naar een nieuwe organisatie van toerisme in de regio Waterland. Hierin wordt Bureau Toerisme Laag Holland en verscheidene VVV’s samengevoegd tot één organisatie. De verwachting is dat het ontstaan van een nieuwe organisatie op het gebied van toeristische informatievoorziening en promotie niet eerder dan 2025 gerealiseerd zal zijn. De directeur van Bureau Toerisme Laag Holland heeft aangegeven dat zij hierdoor vreest voor de continuïteit van het bureau in 2024, onder meer door het ontstaan van frictiekosten in verband met de oprichting van een nieuwe organisatie waarin alle organisaties gaan fuseren. Omdat het van belang is dat Bureau Toerisme Laag Holland blijft bestaan, hebben we met de gemeenten van regio Waterland het idee besproken om een gedeelte van de frictiekosten te vergoeden. Dit zal gedaan worden in de vorm van een gezamenlijke regionale opdracht aan Bureau Toerisme Laag Holland. Voor dit budget wordt vanaf 2025 structureel de post loon- en prijsstijgingen ingezet om de stijging te kunnen opvangen. In het programma Financiën treft u onder de gelijke benaming de dekking aan.
Ophoging budget St. Link Jongerenwerk
Link zet in op preventie, coaching en zorg en past daarmee goed bij de preventieve doelstellingen die de gemeente Landsmeer met de inzet van jongerenwerk voor ogen heeft. Het beperkte aantal uren dat zij hebben wordt effectief en strategisch ingezet, waardoor zij bijdragen aan een vermindering van de overlast door jongeren en het vergroten van de sociale veiligheid binnen de gemeente. Link is een belangrijke schakel in het (preventieve) veiligheidsnetwerk van de gemeente Landsmeer. Het budget voor jongerenwerk wordt voor 2024 verhoogd i.v.m. doorberekening van autonome ontwikkelingen zoals de cao-afspraken. Verder bracht Link in het verleden, als goodwill, bepaalde overheadkosten niet in rekening bij de kleine gemeenten. Dit is losgelaten. Voor dit budget wordt vanaf 2025 structureel de post loon- en prijsstijgingen ingezet om de stijging te kunnen opvangen. In het programma Financiën treft u onder de gelijke benaming (Ophoging budget St. Link Jongerenwerk) de dekking aan, welke wordt geput uit de Stelpost loon- en prijsstijgingen.
Ophoging budget ODIJmond
Mutatie betreft ophoging van het budget voor de bijdrage aan Omgevingsdienst IJmond conform raadsbesluit van 9 mei 2023. De ophoging van het budget is hoger dan het Raadsbesluit omdat tijdens het opmaken van het raadsvoorstel nog onbekend was of de bodemtaken welke vanaf 2024 zijn belegd bij de lokale overheden gefinancierd zou worden door het Rijk/de Provincie. Inmiddels is geconstateerd dat wij geen compensatie krijgen voor het uitvoeren van de bodemtaken. Voor dit budget wordt vanaf 2025 structureel de post loon- en prijsstijgingen ingezet om de stijging te kunnen opvangen. In het programma Financiën treft u onder de gelijke benaming de dekking aan.
Indexering OZB
Conform vastgesteld beleid in de begroting 2022 vindt er elk jaar een nacalculatie plaats op de indexering van de OZB. De uitleg over de systematiek van indexering vindt u terug in de paragraaf Bedrijfsvoering onder "overige ontwikkelingen". De financiële gevolgen van deze nacalculatie en indexering op de OZB, wordt in de stelpost loon- en prijsstijgingen gestort. In de paragraaf Financiën treft u de indexatie van de OZB aan, alsmede de storting in de stelpost loon- en prijsstijgingen. De omschrijving van de post is hetzelfde, maar de indexatie heeft een positief bedrag en de storting in stelpost (omschrijving is ook "indexering OZB") laat een negatief bedrag zien (de storting in de stelpost).
Indexering |
---|
Indexering 'Prijzen netto materiële consumptie '
Dit betreft een indexering op budgetten, uitleg in de leeswijzer.
5.06 | Treasury |
---|---|
Autonome ontwikkelingen |
Actualisatie kapitaallasten begroting 2024-2027
De post wordt uitgelegd in de Leeswijzer van deze begroting.
Indexering |
---|
Indexering 'Prijzen netto materiële consumptie '
Dit betreft een indexering op budgetten, uitleg in de leeswijzer.