Financiën

Financiën

Wat mag het kosten?

Bedragen * € 1.000

Rekening

Begroting

begroting voor

Mutatie

Begroting

Meerjarenraming

Financiën

2022

2023

2024

2024

2024

2025

2026

2027

5.01

Overhead

-5.802

-5.279

-5.501

21

-5.481

-5.688

-5.911

-5.956

5.02

Algemene uitkering

0

0

0

0

0

0

0

0

5.03

Onroerende-zaakbelastingen

-130

-138

-139

-1

-140

-141

-142

-142

5.04

Overige belastingen

-8

0

0

0

0

0

0

0

5.05

Overige uitgaven en inkomsten

-49

-280

-208

-427

-635

-337

-446

-583

5.06

Treasury

-2

-45

-45

-2

-47

-48

-48

-48

Totaal lasten

-5.991

-5.742

-5.893

-409

-6.303

-6.212

-6.547

-6.729

5.01

Overhead

47

36

36

0

36

36

36

36

5.02

Algemene uitkering

19.029

18.044

20.009

531

20.540

21.737

20.702

21.545

5.03

Onroerende-zaakbelastingen

3.157

3.255

3.356

184

3.541

3.689

3.830

3.978

5.04

Overige belastingen

25

106

107

1

108

110

111

111

5.05

Overige uitgaven en inkomsten

383

31

31

0

31

31

31

31

5.06

Treasury

163

97

97

291

388

369

353

322

Totaal baten

22.804

21.570

23.637

1.007

24.644

25.973

25.063

26.023

Saldo

16.813

15.828

17.743

598

18.341

19.761

18.517

19.294

Toevoeging reserves

-90

0

0

107

107

0

0

0

Onttrekking reserves

405

515

7

0

7

7

72

72

Saldo reserves

315

515

7

107

114

7

72

72

Saldo na mutaties reserves

17.129

16.342

17.751

704

18.455

19.768

18.589

19.366

 Bedragen * € 1.000

Omschrijving

2024

2025

2026

2027

5.01 Overhead

Autonome ontwikkelingen

-Actualisatie kapitaallasten begroting 2024-2027

-30

-27

-26

7

-Actualisatie kapitaallasten MIP 2024-2027

0

-3

-62

-6

-Actualisatie formatiebegroting 2024-2027

-155

-134

-225

-317

Totaal

-185

-165

-313

-316

Bestaand beleid

-Correctie reis- en thuiswerkvergoeding

80

80

80

80

-Correctie Personeelsbegroting ivm nw CAO (PPN 2024)

200

200

200

200

-Vrijval bestemmingsreserve kapitaallasten

107

0

0

0

Totaal

387

280

280

280

Indexering

-Indexering 'Prijzen netto materiële consumptie '

-75

-118

-162

-204

Totaal

-75

-118

-162

-204

5.02 Algemene uitkering

Bestaand beleid

-Bruto effect Septembercirculaire 2023

531

487

419

724

-Meerjarig stelpost septembercirculaire 2023 (Stelpost jeugdzorg)

0

200

317

287

Totaal

531

687

736

1.011

5.03 Onroerende-zaakbelastingen

Autonome ontwikkelingen

-Actualisatie formatiebegroting 2024-2027

-1

-1

-2

-3

Totaal

-1

-1

-2

-3

Bestaand beleid

-Indexering OZB

184

234

374

522

Totaal

184

234

374

522

5.04 Overige belastingen

Indexering

-Indexering leges

1

2

3

4

Totaal

1

2

3

4

5.05 Overige uitgaven en inkomsten

Autonome ontwikkelingen

-Actualisatie kapitaallasten begroting 2024-2027

-2

-2

-2

-2

-Actualisatie formatiebegroting 2024-2027

-2

-2

-3

-4

Totaal

-4

-3

-5

-6

Bestaand beleid

-Volkshuisvesting

12

12

12

12

-Advisering door derden

0

43

43

43

-Bijdrage bureau toerisme

0

5

5

5

-Ophoging budget St. Link Jongerenwerk

0

18

18

18

-Ophoging budget ODIJmond

0

105

115

125

-Indexering OZB

-184

-234

-374

-522

Totaal

-172

-52

-182

-320

Indexering

-Indexering 'Prijzen netto materiële consumptie '

0

0

0

0

Totaal

0

0

0

0

5.06 Treasury

Autonome ontwikkelingen

-Actualisatie kapitaallasten begroting 2024-2027

289

270

254

223

Totaal

289

270

254

223

Indexering

-Indexering 'Prijzen netto materiële consumptie '

0

0

0

0

Totaal

0

0

0

0

Totaal

955

1.134

984

1.190

5.01

Overhead

Autonome ontwikkelingen

Actualisatie kapitaallasten begroting 2024-2027
De post wordt uitgelegd in de Leeswijzer van deze begroting.

Actualisatie kapitaallasten MIP 2024-2027
De post wordt uitgelegd in de Leeswijzer van deze begroting.

Actualisatie formatiebegroting 2024-2027
De post wordt uitgelegd in de Leeswijzer van deze begroting.

Bestaand beleid

Correctie reis- en thuiswerkvergoeding
In de begroting van 2023 is rekening gehouden met de mogelijke reis- en thuiswerkvergoeding, omdat de CAO onderhandelingen toen nog liepen. Deze post is toen structureel opgevoerd. Inmiddels is de doorwerking van de CAO 2023 op dit punt meegenomen in de personeelsbegroting, oftwel in de actualisatie formatiebegroting 2024-2027. Daarom kunnen de eerder structureel opgevoerde kosten uit de begroting 2023 (80K structureel vanaf 2024) tegen geboekt worden. Dit bedrag komt daarmee ten gunste van het begrotingssaldo.

Correctie Personeelsbegroting ivm nw CAO (PPN 2024)
In de perspectiefnota 2024 is rekening gehouden met de CAO verhoging van de salarislasten en aldaar was een bedrag van € 200K structureel opgenomen. In deze begroting is deze doorwerking opgenomen in de Actualisatie formatiebegroting 2024-2027. Dit betekent wel dat de eerder opgevoerde posten in de perspectiefnota 2024 nu moeten worden tegen geboekt zodat deze niet 2 keer ten laste van het begrotingssaldo worden gebracht.

Vrijval bestemmingsreserve kapitaallasten
In eerder doorgevoerde bezuinigingen heeft uw raad gekozen voor een (tijdelijke) kapitaallastenlimiet. In deze begroting wordt uitgelegd dat deze kapitaallastenlimiet niet meer te hanteren is. Daarmee is de toentertijd ingestelde bestemmingsreserve kapitaallasten ook niet meer nodig en valt deze vrij.

Indexering

Indexering 'Prijzen netto materiële consumptie '
Dit betreft een indexering op budgetten, uitleg in de leeswijzer.

5.02

Algemene uitkering

Bestaand beleid

Bruto effect Septembercirculaire 2023
Deze post betreft de bruto verhoging van de algemene uitkering naar aanleiding van de septembercirculaire 2023. De post bevat dus niet de budgetclaims die gelegd worden naar aanleiding van de september circulaire. De budgetclaims vind u terug in het Sociaal Domein en Algemeen Bestuur.

Meerjarig stelpost septembercirculaire 2023 (Stelpost jeugdzorg)
In de meicirculaire zijn voor de jaren 2024 en 2025 al de volgende extra middelen voor jeugdzorg beschikbaar gesteld. Voor 2024 € 563.663 en voor 2025 € 351.838. Op basis van bovenstaande staan de provinciaal toezichthouders toe om voor de jaren 2026 en 2027 een stelpost (baat) op te nemen. Gebaseerd op een landelijk beschikbaar bedrag in 2026 van € 284 miljoen en in 2027 van € 211 miljoen. Daarnaast mogen de gemeente op de geraamde uitgaven een bedrag in mindering brengen als gevolg van door het Rijk aangekondigde maatregelen die voor gemeenten tot kostenbesparingen op jeugdzorg moeten leiden. Dit is gebaseerd op een landelijk bedrag van € 500 miljoen. Voor de gemeente Landsmeer komt dit neer op de volgende bedragen die als stelpost in de begroting 2024-2027 mogen worden opgenomen.

5.03

Onroerende-zaakbelastingen

Autonome ontwikkelingen

Actualisatie formatiebegroting 2024-2027
De post wordt uitgelegd in de Leeswijzer van deze begroting.

Bestaand beleid

Indexering OZB
Conform vastgesteld beleid in de begroting 2022 vindt er elk jaar een nacalculatie plaats op de indexering van de OZB. De uitleg over de systematiek van indexering vindt u terug in de paragraaf Bedrijfsvoering onder "overige ontwikkelingen". De financiële gevolgen van deze nacalculatie en indexering op de OZB, wordt in de stelpost loon- en prijsstijgingen gestort. In de paragraaf Financiën treft u de indexatie van de OZB aan, alsmede de storting in de stelpost loon- en prijsstijgingen. De omschrijving van de post is hetzelfde, maar de indexatie heeft een positief bedrag en de storting in stelpost (omschrijving is ook "indexering OZB") laat een negatief bedrag zien (de storting in de stelpost).

5.04

Overige belastingen

Indexering

Indexering leges
De opbrengsten van de leges zijn geïndexeerd, teneinde de indexatie aan de kostenkant te kunnen dekken.

5.05

Overige uitgaven en inkomsten

Administratieve wijzigingen

Bijdrage Veiligheidsregio Z-W
Betreft het afboeken van inzet stelpost ingezet tijdens de perspectiefnota 2024

GGD 3.0 Impuls bedrijfsvoering
Betreft het afboeken van inzet stelpost ingezet tijdens de perspectiefnota 2024

Autonome ontwikkelingen

Actualisatie kapitaallasten begroting 2024-2027
De post wordt uitgelegd in de Leeswijzer van deze begroting.

Actualisatie formatiebegroting 2024-2027
De post wordt uitgelegd in de Leeswijzer van deze begroting.

Bestaand beleid

Volkshuisvesting
Dit budget is bedoeld om te voldoen aan de vraag voor sociaal medische urgentie bij Volkshuisvesting. Dit is uitbesteed aan de gemeente Zaanstad, waarbij de verwachting is dat deze kosten gaan stijgen. Dit is gelegen in een combinatie van een stijging van de salariskosten, en een stijging van het aantal aanvragen. Daarom dient dit budget structureel verhoogd te worden voor de komende jaren. Voor dit budget wordt structureel de post loon- en prijsstijgingen ingezet om de stijging te kunnen opvangen. In het programma Financiën treft u onder de gelijke benaming de dekking aan.

Advisering door derden
De afgelopen jaren is dit budget niet bijgesteld. Dit budget is ter dekking voor de kosten van de inhuur van de secretaris bezwaarschriftencommissie, en voor overig inhuur t.b.v. advies voor het college. Structureel is hier een overschrijding zichtbaar, die niet meer te compenseren is binnen het programma. We willen het budget ophogen naar wat er werkelijk op uitgegeven wordt en dat er ruimte is om het college in staat te brengen om advisering in te kunnen huren. Voor dit budget wordt vanaf 2025 structureel de post loon- en prijsstijgingen ingezet om de stijging te kunnen opvangen. In het programma Financiën treft u onder de gelijke benaming (Ophogen budget openbaar groen) de dekking aan, welke wordt geput uit de Stelpost loon- en prijsstijgingen.

Bijdrage bureau toerisme
Momenteel wordt er onderzoek gedaan naar een nieuwe organisatie van toerisme in de regio Waterland. Hierin wordt Bureau Toerisme Laag Holland en verscheidene VVV’s samengevoegd tot één organisatie. De verwachting is dat het ontstaan van een nieuwe organisatie op het gebied van toeristische informatievoorziening en promotie niet eerder dan 2025 gerealiseerd zal zijn. De directeur van Bureau Toerisme Laag Holland heeft aangegeven dat zij hierdoor vreest voor de continuïteit van het bureau in 2024, onder meer door het ontstaan van frictiekosten in verband met de oprichting van een nieuwe organisatie waarin alle organisaties gaan fuseren. Omdat het van belang is dat Bureau Toerisme Laag Holland blijft bestaan, hebben we met de gemeenten van regio Waterland het idee besproken om een gedeelte van de frictiekosten te vergoeden. Dit zal gedaan worden in de vorm van een gezamenlijke regionale opdracht aan Bureau Toerisme Laag Holland. Voor dit budget wordt vanaf 2025 structureel de post loon- en prijsstijgingen ingezet om de stijging te kunnen opvangen. In het programma Financiën treft u onder de gelijke benaming de dekking aan.

Ophoging budget St. Link Jongerenwerk
Link zet in op preventie, coaching en zorg en past daarmee goed bij de preventieve doelstellingen die de gemeente Landsmeer met de inzet van jongerenwerk voor ogen heeft. Het beperkte aantal uren dat zij hebben wordt effectief en strategisch ingezet, waardoor zij bijdragen aan een vermindering van de overlast door jongeren en het vergroten van de sociale veiligheid binnen de gemeente. Link is een belangrijke schakel in het (preventieve) veiligheidsnetwerk van de gemeente Landsmeer. Het budget voor jongerenwerk wordt voor 2024 verhoogd i.v.m. doorberekening van autonome ontwikkelingen zoals de cao-afspraken. Verder bracht Link in het verleden, als goodwill, bepaalde overheadkosten niet in rekening bij de kleine gemeenten. Dit is losgelaten. Voor dit budget wordt vanaf 2025 structureel de post loon- en prijsstijgingen ingezet om de stijging te kunnen opvangen. In het programma Financiën treft u onder de gelijke benaming (Ophoging budget St. Link Jongerenwerk) de dekking aan, welke wordt geput uit de Stelpost loon- en prijsstijgingen.

Ophoging budget ODIJmond
Mutatie betreft ophoging van het budget voor de bijdrage aan Omgevingsdienst IJmond conform raadsbesluit van 9 mei 2023. De ophoging van het budget is hoger dan het Raadsbesluit omdat tijdens het opmaken van het raadsvoorstel nog onbekend was of de bodemtaken welke vanaf 2024 zijn belegd bij de lokale overheden gefinancierd zou worden door het Rijk/de Provincie. Inmiddels is geconstateerd dat wij geen compensatie krijgen voor het uitvoeren van de bodemtaken. Voor dit budget wordt vanaf 2025 structureel de post loon- en prijsstijgingen ingezet om de stijging te kunnen opvangen. In het programma Financiën treft u onder de gelijke benaming de dekking aan.

Indexering OZB
Conform vastgesteld beleid in de begroting 2022 vindt er elk jaar een nacalculatie plaats op de indexering van de OZB. De uitleg over de systematiek van indexering vindt u terug in de paragraaf Bedrijfsvoering onder "overige ontwikkelingen". De financiële gevolgen van deze nacalculatie en indexering op de OZB, wordt in de stelpost loon- en prijsstijgingen gestort. In de paragraaf Financiën treft u de indexatie van de OZB aan, alsmede de storting in de stelpost loon- en prijsstijgingen. De omschrijving van de post is hetzelfde, maar de indexatie heeft een positief bedrag en de storting in stelpost (omschrijving is ook "indexering OZB") laat een negatief bedrag zien (de storting in de stelpost).

Indexering

Indexering 'Prijzen netto materiële consumptie '
Dit betreft een indexering op budgetten, uitleg in de leeswijzer.

5.06

Treasury

Autonome ontwikkelingen

Actualisatie kapitaallasten begroting 2024-2027
De post wordt uitgelegd in de Leeswijzer van deze begroting.

Indexering

Indexering 'Prijzen netto materiële consumptie '
Dit betreft een indexering op budgetten, uitleg in de leeswijzer.

Lasten € 6.302.649
Baten € -24.644.038
Saldo € -18.341.389
Deze pagina is gebouwd op 02/13/2024 14:13:12 met de export van 02/13/2024 14:01:16